Σάββατο 21 Μαΐου 2011

Driven : Fiat 500 TwinAir

Αναρωτηθείτε αν ξέρετε κάποιον που να μην του φαίνεται χαριτωμένο το «500ράκι» - όπως είναι η προσφιλής προσφώνηση...
Η απάντηση φυσικά είναι όχι. Δεν υπάρχει κανείς που να μην το θεωρεί ultra χαριτωμένο και απόλυτα επιτυχημένη αναβίωση, εκτός ίσως από κάποιους σκληροπυρηνικούς ιδιοκτήτες του original των sixties.

Σε ετούτη εδώ την πιο πρόσφατη έκδοση, το Fiat 500 έρχεται ακόμα πιο κοντά στο πρωτότυπο αναφορικά με τη χωρητικότητα του κινητήρα αλλά ξεφεύγει παρασάγγας από όλα όσα ξέρουμε ως εφαρμοσμένη τεχνολογία στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Με άλλα λόγια, τεχνολογικά ο TwinAir είναι «αλλού». Δύο κύλινδροι συνολικής χωρητικότητας 875cc που κινούνται παράλληλα και τροφοδοτούνται εναλλάξ, είναι το ρεζουμέ της λειτουργίας του συνόλου που κυκλοφορεί σε τρεις εναλλακτικές (μια ατμοσφαιρική και δύο turbo, με 65ps, 85ps και 105ps - το «δικό μας» είναι η ενδιάμεση) και αξίζει να θυμάται κανείς. Εντυπωσιακό είναι επίσης και το πως έχει γαλουχηθεί η ομαλότητα στη λειτουργία του TwinAir με την εφαρμογή αντίβαρων, που στην πράξη μόνο στο ρελαντί αφήνουν κάποιους κραδασμούς να γίνουν αισθητοί από τους επιβάτες. Στο ρελαντί άλλωστε είναι και η μεγαλύτερη ηχητική διαφορά που εντοπίζεται σε σχέση με τα 4κύλινδρα «αδέρφια» του 500, με τον TwinAir να ακούγεται χαρακτηριστικά και αρκετά ρετρό. Αυτό το τελευταίο – όχι το ρετρό αλλά ο ήχος του ρελαντί και των πέριξ αυτύ στροφών - είναι αρκετά σημαντικό όπως θα δούμε πιο κάτω.

Όλη η φασαρία γύρω από το 2κύλινδρο και τεχνολογικά φορτωμένο σύνολο (με 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο, ηλεκτροϋδραυλικό έλεγχο βαλβίδων – τεχνολογία MultiAir - με μεταβλητό βύθισμα και χρονισμό, καθώς επίσης και ύπαρξη turbo), γίνεται για ένα λόγο : για την οικονομία που μπορεί να προσφέρει στο χρήστη.

Πέραν της προφανούς οικονομίας που προκύπτει από τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας χάρη στα 95gr/km CO2 (τουλάχιστον μέχρι να αποφασίσει διαφορετικά το Υπουργείο Οικονομικών), οι δυνατότητες περιορισμού της κατανάλωσης καυσίμου που προσφέρει ο TwinAir μπορούν να αποκτήσουν θρυλικές διαστάσεις, κατεβαίνοντας κάτω από τα 5lt/100km απόστασης. Και μη μου πείτε πως υπερβάλω, γιατί αν δείτε στο trip computer άλλου αυτοκινήτου 230km αυτονομία με το λαμπάκι της ρεζέρβας αναμμένο θα πάτε στο συνεργείο να το αναφέρετε ως πρόβλημα.

Στο Fiat 500 TwinAir, απλά θα κάνετε τουλάχιστον άλλα 100-120km πριν... λιγοψυχίσετε και πάτε για ανεφοδιασμό (εμένα μου συνέβη ακριβώς αυτό στα 130km...). Η λογική στην οποία οδηγεί το 500 TwinAir τον οδηγό του προκειμένου να κάνει την περισσότερη δυνατή οικονομία, είναι μια διαδικασία που δοκιμάζει τις αντοχές των γύρω (μια και επιβάλλει γενικά αργούς ρυθμούς μετακινήσεων) αλλά αναγκάζει και σε ένα συνολικότερο reset των σχετικών δεδομένων από το μυαλό του οδηγού.

Να το κάνω πιο λιανά; Για να μην κάψεις, δεν πατάς το γκάζι. Άρα πας αργά. Για να γίνεις πρωταθλητής στην οικονομία, το Fiat 500 TwinΑir σου δίνει ό,τι χρειάζεσαι. Πατάς το κουμπί ECO στο ταμπλό και περιορίζεις την απόδοση στους 77.5ps και τα 10.2kg.m ροπής, (από τους 85ps και τα 14.8kg.m - η Fiat το λέει, όχι εγώ), ενώ παράλληλα ακολουθείς πιστά και τις υποδείξεις στον πίνακα των οργάνων για αλλαγές ταχυτήτων στο χειροκίνητο και αρκετά «μακρύ» 5άρι. Εδώ είναι που δοκιμάζονται τα νεύρα σου για λίγο, καθώς οι αλλαγές που σου προτείνονται –προς τα πάνω- είναι σε πρώτη ανάγνωση, πάρα πολύ νωρίς.

Ακολουθώντας όμως αυτό το pattern, κρατάς τις στροφές του κινητήρα στα πέριξ του ρελαντί που λέγαμε νωρίτερα και voila : η κατανάλωση του Fiat 500 TwinAir «βουτάει» προς τα κάτω και σε εντυπωσιάζει. Το 500ράκι ρολάρει – ιδιαίτερα όταν έχει κεκτημένη ταχύτητα, είναι στα καλύτερά του - και ασυναίσθητα έχεις μπει σε ένα τριπάκι περιορισμού της κατανάλωσης που δεν έχει προηγούμενο. Κάπως έτσι την πάτησα και εγώ με το χαριτωμένο γαλάζιο που, ειρήσθω εν παρόδω, είναι από τις πιο επιτυχημένες χρωματικές επιλογές για το μοντέλο και άρχισα να «ψάχνομαι» πιο πολύ αναφορικά με την οικονομία του καυσίμου αλλά και πως θα μπορούσε να συμπιεστεί ακόμα πιο πολύ. Μέχρι που άρχισα να στραβοκοιτάω τις ζάντες με τα φαρδιά τους λάστιχα που και αρκετά ακριβά θα είναι σε κάθε αλλαγή αλλά φυσικά θα επιβαρύνουν και την κατανάλωση με την αυξημένη τους τριβή… αλλά καλύτερα ας το αφήσω, γιατί θα είμαι για ψυχίατρο μετά...

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Fiat 500 TwinAir
Κυβισμός : 875cc
Ισχύς : 85ps/5500rpm
Ροπή : 14.8kg.m/1900rpm
Βάρος : 930kg
Εκπομπές CO2 : 95gr/km
Επιτάχυνση 0-100km : 11sec
Τελική Ταχύτητα : 173km/h
Κατανάλωση (μέση) : 4.1lt/100km
Διαστάσεις : 3546x1627x1488mm















 http://www.highoctane.gr
Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Στείλτε μας τα σχόλια σας, θα δημοσιευτούν αν δεν είναι συκοφαντικά.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...