Image by kenjonbro via Flickr Το RCZ επανατοποθετεί τον όρο «σπορ κουπέ» μέσω του τρόπου που επικοινωνεί με τον οδηγό του, αφού κανείς ασχολείται πρώτα με το γοητευτικό χαρακτήρα του και μετά με τις εξαιρετικές επιδόσεις του στον ασφαλτοτάπητα.
Η μια λύση είναι η αποτελεσματικότητα. Παίρνεις ένα κομμάτι μέταλλο, προσθέτεις τροχούς στις άκρες, με όσο μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ τους γίνεται, βάζεις έναν δυνατό και βαθύ κινητήρα κι ένα κιβώτιο που ξέρει τη δουλειά και... ορμάς. Κι όσο πιο αυθεντικά έψαξες, έκοψες, έραψες κι έφτιαξες το πόνημά σου, τόσο περισσότερο θα ανταποκριθεί στα καθήκοντά του. Ας πούμε λοιπόν πως φτιάχνεις ένα αυτοκίνητο που οι στροφές ιδρώνουν με τη σκέψη ότι θα περάσει από εκεί. Υλοποίησες έτσι με τον καλύτερο τρόπο τον τομέα «αποτελεσματικότητα».
Image by M 93 via FlickrΑς εξετάσουμε τώρα την άλλη λύση. Αυτή που περνάει από πιο λεπτά φίλτρα αίσθησης, που η πρώτη λέξη που μου έρχεται στο μυαλό για να τη χαρακτηρίσω είναι «πολιτισμός» ή «ευγένεια». Εδώ πρώτη προτεραιότητα δεν είναι το σασί, οι αναρτήσεις, οι τροχοί, αλλά τα υλικά, τα οποία πρέπει να κάνουν τον οδηγό να αισθάνεται χαλαρός. Το πάτημα επίσης, που πρέπει να εξασφαλίζει άνεση όχι μόνο στο σώμα, αλλά στο μυαλό του οδηγού. Η ησυχία είναι το ίδιο σημαντική, για να αισθάνεται ο χρήστης πιο κοντά στις σκέψεις του. Το αυτοκίνητο που φτιάχνεις τώρα είναι πιο προσωπικό, στοχεύει να λειτουργεί στις φλέβες του οδηγού σαν τον πρωινό καφέ. Κι επειδή αυτό είναι υποκειμενικό, είναι και πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί.Βέβαια, όπως θα παρατηρήσατε, από τις παραπάνω κατηγορίες λείπουν μερικά χαρακτηριστικά που δεν χρειάζονται απαραίτητα ούτε τεράστια μετατρόχια, ούτε ιδιαίτερα δυνατούς κινητήρες, ούτε ορατές ραφές πάνω στα πολύ μαλακά πλαστικά. Είναι τα αυτοκίνητα που έχουν εξαιρετικά τιμόνια, εξαιρετική γεωμετρία, εκείνα που μπορεί να μην είναι μπετόν αρμέ και δεν κοστίζουν απαραίτητα μια μικρή περιουσία, αλλά επικοινωνούν άριστα με τον οδηγό τους. Αυτή την κατηγορία δυστυχώς δεν θα την αναφέρουμε, διότι την προσφέρουν πλέον ελάχιστοι κατασκευαστές κι αυτοί οδηγούνται σε κάθε ανανέωση να μιλάνε για ESP, αερόσακους, «αμυγδαλωτά μάτια» και λοιπά περιφερειακά. Για να μην καταλήξει η κουβέντα μας σε γκρίνια, ας μείνουμε στις δυο παραπάνω κατηγορίες, που είτε λίγο είτε πολύ εμπεριέχουν και μερικά στοιχεία από την απούσα στις μέρες μας κατηγορία.

Η αυτοκινητική αξία ενός αυτοκινήτου δεν προσμετράται σε ευρώ, αλλά από αυτά εξαρτάται η εμπορική του επιτυχία, οπότε μόνο θετικά σχόλια μπορούμε να κάνουμε για το κόστος αγοράς του RCZ. Το γαλλικό μοντέλο τιμάται από 29.947 ευρώ (28.517 με απόσυρση), με ένα πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού που περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, ABS, ASR, ESP, cruise control, 4 αερόσακους, κλιματισμός, ηχοσύστημα, υπολογιστής ταξιδιού, προβολείς ομίχλης και όλες τις σύγχρονες ηλεκτρικές ευκολίες. Για όσους έχουν διάθεση και δυνατότητα υπάρχει και η έκδοση Black, με κόστος 32.582 ευρώ (31.152 με απόσυρση), επιλογή που συνδέεται περισσότερο με το στιλ και όχι με ουσιαστικό εξοπλισμό (στα επιπλέον στοιχεία του οποίου περιλαμβάνονται τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα, οι αυτόματοι καθαριστήρες και ο «ηλεκτροχρωματικός» εσωτερικός καθρέφτης).
Το RCZ είναι φυσικά ένα γαλλικό μοντέλο, που σημαίνει πως διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά της γαλλικής σχολής, στοιχείο που παίζει μεγάλο ρόλο στο χαρακτήρα του. Όπως μεγάλο ρόλο παίζει και ο κινητήρας του αυτοκινήτου, ο γνωστός υπερτροφοδοτούμενος των 1,6 λίτρων με ισχύ 156 ίππων. Η ονομαστική του ιπποδύναμη δεν ... τρομάζει, ωστόσο η επάρκειά του είναι σαφέστατη και η λειτουργία του εξαιρετικά ομοιογενής. Το αυτοκίνητο έχει ροπή από πολύ χαμηλά, έχει γραμμική συμπεριφορά σε όλο το εύρος των στροφών, έχει δύναμη παντού, και όλα αυτά τα προσφέρει μέσα σε ένα τεράστιο κύμα ομοιογένειας, μεστότητας, φιλικότητας και ευγενείας. Διότι το RCZ δεν σε αγχώνει, δεν σου προκαλεί σκέψεις με υστερικές συμπεριφορές, δεν ταλαιπωρεί τα χέρια σου με κοφτές κινήσεις.
Ναι, παραδέχομαι πως σε άλλες περιπτώσεις για όλα αυτά θα έγραφα απλώς ότι η αδρεναλίνη δεν είναι δα και κορυφαία, κι ότι θα περίμενα την έκδοση των 200 ίππων για τα περαιτέρω, αλλά εδώ δεν θέλω να τα περιγράψω έτσι, για έναν κυρίως λόγο. Όταν ιδρώνουν τα χέρια σου στο τιμόνι, όταν η πλάτη σου νιώθει κλοτσιές σε κάθε πάτημα του δεξιού πεντάλ, όταν συγκεντρώνεσαι για να «μετρήσεις» την επόμενη στροφή, αναμφίβολα οδηγείς. Όμως δεν είναι μόνο αυτός ο τρόπος για να οδηγήσεις. Το αποδεικνύει και το RCZ. Εδώ βασίζεσαι στην επάρκεια της δύναμης (δεν κλοτσάει τίποτα την πλάτη σου αλλά δύναμη σαφώς υπάρχει), μπορείς άνετα να πλησιάζεις την επόμενη καμπή κι εσύ να ακούς το γουργουρητό του κινητήρα, να φτάνεις στο σημείο που πρέπει να στρίψεις το τιμόνι σου (λίγο μεγαλύτερο σε διάμετρο από όσο θα θέλαμε) κι απλά να λυγίζεις τους καρπούς σου και να στρίβεις χωρίς να σε ενδιαφέρει με πόσα μπήκες, χωρίς κλίσεις, χωρίς τονισμένες αντιδράσεις, χωρίς ανησυχίες, χωρίς ίχνος απορίας για το αν το αυτοκίνητο αντέχει. Αντέχει. Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι αντέχει.

Υπέρ
- Ποιότητα κύλισης
- Οδική συμπεριφορά
- Απουσία κλίσεων
- Κινητήρας
- Ηχομόνωση
- Ποιότητα παραμονής
- Φιλικότητα
Κατά
- Θα θέλαμε λίγο μεγαλύτερη βάση στο κάθισμα
- Θα θέλαμε λίγο μικρότερο σε διάμετρο τιμόνι
Γιάννης Χαρίτος / AutoInternet

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Στείλτε μας τα σχόλια σας, θα δημοσιευτούν αν δεν είναι συκοφαντικά.