Τετάρτη 20 Ιουλίου 2011

Ταξί: Τι ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρώπης

Tην τιμητική της έχει από χθες και πάλι η ελληνική πρωτεύουσα στα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων των ξένων ειδησεογραφικών μέσων. Στο επίκεντρο αυτή τη φορά οι κινητοποιήσεις των οδηγών ταξί, τα μπλόκα στους δρόμους και οι επιπτώσεις στον τουρισμό. Με το θέμα στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας στην Ελλάδα, είναι δύσκολο να μην υποκύψει κανείς στον πειρασμό μιας σύγκρισης με την ευρωπαϊκή εμπειρία...



Παράδειγμα Γερμανία: βάσει στατιστικών στοιχείων του υπ. Συγκοινωνιών (2008), στη Γερμανία υπάρχουν περίπου 50.000 άδειες ταξί τις οποίες μοιράζονται 22.500 επιχειρηματίες. Σε αυτές θα πρέπει να προστεθούν περίπου 30.000 άδειες για ενοικιαζόμενες λιμουζίνες. Για τις τελευταίες δεν υπάρχει περιορισμός καθώς οι άδειες είναι ελεύθερες. Λειτουργούν όμως μόνον κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού καθώς απαγορεύεται να σταθμεύουν στις πιάτσες των ταξί.

Περιορισμός αδειών αλλά όχι παντού

Όσον αφορά τα ίδια τα ταξί δεν υπάρχει ενιαίο καθεστώς στη Γερμανία καθώς μπορεί να διαφέρει από πόλη σε πόλη, όπως εξηγεί ο Νίκος Μίχος, ιδιοκτήτης ταξί και πρώην πρόεδρος των Ελλήνων οδηγών ταξί Φρανκφούρτης και περιχώρων:

Ελεύθερες οι άδειες στο ΒερολίνοΕλεύθερες οι άδειες στο Βερολίνο«Υπάρχει μια φόρμουλα που λέει μια άδεια ταξί ανά χίλιους κατοίκους. Στη Φρανκφούρτη, για παράδειγμα, έπρεπε να είχαμε με 650.000 κατοίκους περίπου 650 άδειες. Ωστόσο λόγω της έκθεσης και του μεγάλου αεροδρομίου υπάρχουν 1712 άδειες ταξί. Οι άδειες λοιπόν είναι περιορισμένες και στη Γερμανία, αλλά όχι σε όλες τις πόλεις. Εναπόκειται στην κάθε πόλη εάν θα δώσει άδειες ή όχι. Στο Βισμπάντεν, για παράδειγμα, οι άδειες είναι ελεύθερες και όποιος θέλει μπορεί να πάρει όσες θέλει».

Απλές και συνοπτικές διαδικασίες

Η διαδικασία είναι απλή, σύμφωνα με τον κ. Μίχο. Ο ενδιαφερόμενος πρέπει να καταθέσει τη σχετική αίτηση στο δήμο, προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά, όπως εκκαθαριστικό από την εφορία, τυχόν αναφορές στο point system αλλά και από άλλες υπηρεσίες. Το παράβολο κοστίζει 200 ευρώ και η άδεια εκδίδεται σε μια περίπου εβδομάδα.

«Σε πόλεις όμως όπου οι άδειες είναι περιορισμένες, όπως στη Φρανκφούρτη ή στην Κολωνία, ο ενδιαφερόμενος μπαίνει σε λίστα αναμονής και περιμένει τη σειρά του. Η διαδικασία είναι χρονοβόρα και μπορεί να πάρει και χρόνια. Έτσι σε ορισμένες πόλεις αναγκάζεσαι να πληρώσεις τον λεγόμενo ΄αέρα΄, όχι για να αγοράσεις, αλλά για να υιοθετήσεις τρόπον τινά την επιχείρηση από τον προηγούμενο κάτοχο. Τα χρήματα αυτά είναι κυριολεκτικά αέρας, δεν φαίνονται πουθενά, σε περίπτωση που λήξει για παράδειγμα η άδειά σου, έχουν εξαφανιστεί και τα λεφτά αυτά».

Άδειες 5ετούς διάρκειας

Και αυτό γιατί όλες οι άδειες ταξί στη Γερμανία έχουν 5ετή διάρκεια, εξηγεί ο κ. Μίχος. Όταν λήγουν πρέπει να γίνεται νέα αίτηση με την υποβολή εκ νέου όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών. Ο δε «αέρας» για την άδεια στη Φρανκφούρτη κυμαίνεται σήμερα μεταξύ 65-70.000 ευρώ. Χρήματα τα οποία θα ήθελε να έχει γλιτώσει και ο ίδιος όταν αγόρασε τη δική του άδεια:

Για τα ταξί δεν υπάρχει ενιαίο καθεστώς στη ΓερμανίαΓια τα ταξί δεν υπάρχει ενιαίο καθεστώς στη Γερμανία«Παρόλο που ο ίδιος έχω πληρώσει αρκετά χρήματα για την άδεια, είμαι υπέρ της απελευθέρωσης γιατί όταν πριν από 11 χρόνια θέλησα να κάνω αυτό το επάγγελμα, αναγκάστηκα να χρεωθώ μέχρι το λαιμό για να μπορέσω να την πάρω. Αυτό ήταν για μένα οδυνηρό γιατί το χρέος αυτό το ξεπληρώνω μέχρι σήμερα. Ενώ εάν ήταν ελεύθερες οι άδειες θα μπορούσα και εγώ με 200 ευρώ για το παράβολο να έχω ένα ταξί και να εξασκήσω αυτό το επάγγελμα. Κάποιος που θέλει να το κάνει σήμερα, και γνωρίζω πολλούς Έλληνες εδώ που θα ήθελαν, δεν μπορούν λόγω οικονομικού».

Το παράδειγμα του Βερολίνου

Ο κ. Μίχος συμφωνεί λοιπόν με την απελευθέρωση του επαγγέλματος στην Ελλάδα, διαφωνεί όμως ριζικά με τον τρόπο που γίνεται και κυρίως το γεγονός ότι δεν δόθηκε ο απαραίτητος χρόνος στους ιδιοκτήτες, μια περίοδος 5-10 χρόνων όπως λέει, για να προσαρμοστούν και να σχεδιάσουν καλύτερα το επαγγελματικό τους μέλλον.

Τι σημαίνει όμως η απελευθέρωση για τους ιδιοκτήτες εκτός φυσικά του όχι χάνουν το κεφάλαιο που έχουν επενδύσει; Ελεύθερες άδειες, περισσότερα ταξί, μείωση εισοδήματος; Είναι σωστή η εξίσωση αυτή; Όχι πάντα, θα πει ο Νίκος Μίχος:

«Υπάρχει το ενδεικτικό παράδειγμα του Βερολίνου όπου είναι επίσης ελεύθερες οι άδειες και όπου υπάρχουν περίπου 9.000 διαθέσιμες άδειες. Παρόλα αυτά όμως στη γερμανική πρωτεύουσα έχουμε σήμερα περί τα 6.500 ταξί. Υπάρχουν δηλαδή άλλες 2.500 άδειες τις οποίες δεν πάει να πάρει κανείς, καθώς ο κόσμος διαπιστώνει ότι υπάρχει κορεσμός στο χώρο, ότι υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός και δεν βγαίνει καλό μεροκάματο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Στείλτε μας τα σχόλια σας, θα δημοσιευτούν αν δεν είναι συκοφαντικά.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...