Πέμπτη 20 Μαΐου 2010

Δεν έγινε ποτέ διαπραγμάτευση των διοδίων


 Το κράτος θα πληρώσει τις διελεύσεις οχημάτων από τον σταθμό Αιγινίου


Του Γιωργου Λιαλιου
Για λαϊκή κατανάλωση ήταν οι εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών περί μείωσης του ύψους των διοδίων. Οπως αποδεικνύεται, το υπουργείο δεν έχει ζητήσει την επαναδιαπραγματευση των συμβάσεων. Ούτε πρόκειται να το πράξει μέσα στο επόμενο διάστημα, επικαλούμενο πλέον τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Επιπλέον, η μη λειτουργία των διοδίων του Αιγινίου Πιερίας, που παρουσιάστηκε ως επιτυχία του υπουργείου, στην πραγματικότητα εξαργυρώνεται, καθώς το κράτος θα καταβάλει το κόστος των διελεύσεων οχημάτων από τον Ιανουάριο! Κίνηση που ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, καθώς δίνει το δικαίωμα σε όποια άλλη περιοχή γειτνιάζει με διόδια να ζητήσει ανάλογη «ειδική μεταχείριση». Εν τω μεταξύ, η Αττική Οδός αφήνει ανοιχτό το θέμα αυξήσεων λόγω νέας αναπροσαρμογής του ΦΠΑ.
Για τα Τέμπη
Τέσσερα χρόνια αφότου ανέλαβε έργο και πέντε μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, η εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α. Ε.» αποφάσισε να λύσει τη σιωπή της. Σε συνάντηση στελεχών της χθες με δημοσιογράφους, υποστήριξε ότι δεν φέρει ευθύνη για την καθυστέρηση έναρξης των εργασιών στα Τέμπη (που θα έπρεπε να έχουν ξεκινήσει το Μάρτιο του 2009, εννέα μήνες πριν από το ατύχημα). Υποστήριξε ότι το Δημόσιο δεν παρείχε, ως όφειλε, την απαραίτητη ορνιθολογική «μελέτη βάσης» για τα Τέμπη (που είναι προστατευόμενη περιοχή Natura), αλλά αντ’ αυτής ζητήθηκε από την εταιρεία να εκπονήσει εξ αρχής ορνιθολογική μελέτη, με αποτέλεσμα την καθυστέρηση (που θα ήταν ιδιαίτερα βολική, αν δεν συνέβαινε το ατύχημα). Το επιχείρημα αυτό, ωστόσο, δεν εξηγεί γιατί η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» ανακάλυψε με καθυστέρηση την απουσία ορνιθολογικής «μελέτης βάσης», όταν στην πραγματικότητα το κύριο κατασκευαστικό της έργο αφορά τα Τέμπη. Ούτε γιατί στην κύρια Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (που αποκάλυψε η «Κ» στις 17 Ιανουαρίου) ζητούσε τη μετάθεση των εργασιών στα Τέμπη για το 2012, μετά την ολοκλήρωση των σηραγγών.
Mεταβίβαση κόστους
Στη συνομιλία του με τους δημοσιογράφους, ο γενικός διευθυντής της εταιρείας κ. Δημ. Γκατσώνης έκανε δύο άκρως ενδιαφέρουσες αποκαλύψεις για το θέμα των διοδίων. Κατ’ αρχήν, ότι δεν έχει γίνει καμία κίνηση από το Δημόσιο για την επαναδιαπραγμάτευση του ύψους των διοδίων (υπενθυμίζεται ότι από πέρυσι η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών υποστήριζε ότι βρισκόταν σε επαφές με τους παραχωρησιούχους για το θέμα). Κατά δεύτερον, ότι έχει αποφασιστεί να καταβάλει το κράτος το κόστος των διοδίων του Αιγινίου! Η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α. Ε.» έχει εγκαταστήσει κάμερες στα συγκεκριμένα διόδια με τις οποίες καταγράφει την ακριβή κίνηση οχημάτων και το υπουργείο θα πληρώσει τα διαφυγόντα κέρδη από τον Ιανουάριο του 2010 (1,30 ευρώ, που θα ήταν τα διόδια στο Αιγίνιο επί τον αριθμό των οχημάτων, μείον τη διαφορά που προκύπτει από τα αυξημένα διόδια στη Λεπτοκαρυά). Η αποκάλυψη αυτή σημαίνει ότι στην πραγματικότητα το υπουργείο δεν πέτυχε να μη λειτουργήσουν τα διόδια, απλώς μεταβίβασε το κόστος τους στα (κρατικά) διόδια των Μαλγάρων! Κίνηση που θα δώσει το δικαίωμα και σε άλλες περιοχές με διόδια να ζητήσουν ανάλογη «μεταχείριση».
Η «Κ» ζήτησε από τον υφυπουργό Υποδομών κ. Γιάννη Μαγκριώτη να τοποθετηθεί επί των θέσεων της εταιρείας. Οσον αφορά την επαναδιαπραγμάτευση των διοδίων, ο κ. Μαγκριώτης υποστήριξε ότι ο λόγος για τον οποίο δεν έχει γίνει τίποτα είναι γιατί το υπουργείο ήθελε η μείωση στα διόδια από την αφαίρεση των εσόδων υπέρ του Δημοσίου να ξεκινήσει... πριν από την απόδοση εσόδων στο Δημόσιο. «Το “παγώσαμε”», υποστηρίζει, «προκειμένου να μη ζητηθούν από τις τράπεζες υψηλά επιτόκια». Οσον αφορά το Αιγίνιο, παραδέχθηκε ότι το κράτος θα καταβάλει όλα τα διόδια από τον Ιανουάριο, σημειώνοντας ωστόσο ότι η τελική συμφωνία δεν έχει ακόμα υπογραφεί. Και πρανήγγειλε αυξήσεις στα διόδια των Μαλγάρων σε ένα τρίμηνο.
Κατά τα άλλα, οι επικεφαλής της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α. Ε.» εκτίμησαν ότι θα καλύψουν το χαμένο έδαφος και θα είναι μέσα στα χρονοδιαγράμματα, που θέλουν την παράδοση των σηραγγών στα Τέμπη το 2012. Σημείωσαν ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μείωση 5-10% στην κίνηση βαρέων οχημάτων, που αποδίδεται στη μείωση των μεταφορών λόγω οικονομικής κρίσης. Γενικά καταγράφονται 60.000 διελεύσεις μηνιαίως από τους σταθμούς διοδίων του τμήματος Μαλιακιού - Κλειδιού, που απέφεραν έσοδα 90 εκατ. ευρώ την πρώτη διετία του έργου.
Το επόμενο διάστημα, πάντως, αναμένονται νέες αυξήσεις, λόγω αναπροσαρμογής του ΦΠΑ. Η αρχή είναι πιθανό να γίνει από την Αττική Οδό, στελέχη της οποίας άφησαν χθες ανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσουν στις αρχές του καλοκαιριού σε μικρή αναπροσαρμογή (λ. χ. στα 2,80 ευρώ για τα Ι. Χ. από 2,70). Σε ανάλογες αυξήσεις μπορεί να προχωρήσουν και οι υπόλοιποι παραχωρησιούχοι των εθνικών οδών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Στείλτε μας τα σχόλια σας, θα δημοσιευτούν αν δεν είναι συκοφαντικά.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...